Blablacar ako alternatívna forma cestovania

My východniari to pri cestovaní zo západu na východ nemáme vôbec jednoduché. Infrašturktúra na Slovensku je stále na bode mrazu a asi sa to tak skoro nezmení. Vlaky sú alterantívou síce možnou , no zvyknú meškať a navyše vás dopravia za 5 hodín maximálne do Košíc. Mne osobne to žiaľ nestačí a na cestu domov musím využiť ešte ďalší vlak. Všetky tie prestupy, presuny a monotónnosť cesty vo mne vyvoali túžbu po zmene. A tak som skúsila spolujazdu cez stránku blablacar.com. 

ČO JE BLABLACAR.COM

Ide o medzinárodnú stránku fungujúcu tuším v rámci celej Európy. Vodiči z jednoltivých krajín tu zaregistrujú svoje cestu a vy si už len na základe preferencií vyberiete tú svoju. Každý vodič ako aj spolujazdec má na stránke svoj profil, no žiadne extra osobné údaje sa nevyžadujú. V podstate stačia iba meno, vek, e-mail a mobil. Logicky, bez týchto údajov by ste sa kontaktovali len veľmi ťažko. Po každej jazde sa píšu recenzie čiže pri výbere máte akú-takú predstavu o tom, s kým budete cestovať.

Ponúk na východ je tu každý týždeň neúrekom, no cestovať môžete prakticky kamkoľvek. Ako som už spomínala, stránka funguje celosvetovo. Ja takto cestujem už takmer rok s výnimkou zimného obdobia. Vtedy volím radšej vlaky, pri snehu to na ceste nebýva príjemné. Inak si však takéto cestovanie maximálne užívam a vrelo ho odporúčam.

VÝHODY CESTOVANIA

Osobne vidím skôr výhody ako nevýhody. Vodiči sú príjemní ľudia, dá sa s nimi vopred dohodnúť. Doposiaľ ma vždy v Bratislave vysadili tam, kde som to potrebovala. Žiadne prestupy, žiadna dodatočná forma dopravy a žiadne meškania. Jasné, kolóne na cestách sa nevyhnete avšak poruchu rušňa a 2 hodinové státie na mieste vám určite nehrozia. Navyše spoznáte nových ľudí, vybudujete si kontakty a spoznáte Slovensko aj inak, ako len z okna vlaku. Mne osobne sa cesta autom páči oveľa viac.

Spolujazda je aj cenovo výhodnejšia. Bežne ma cesta zo západu na východ a späť autom vyjde na 30 EUR. Vlakom ma to stojí zvyčajne takmer dvojnásobok. Rezervačný systém je tiež maximálne easy a nemusíte si nič rezervovať extra vopred. Ponuky sa objavujú priebežne, stačí ich len sledovať. Ak sa navyše rozhodnete, že necestujete, jednoducho sa z cesty odhlásite a hotovo. Žiadne storno, žiadna dodatočná administratíva.

NEVÝHODY

Samozrejme takéto cestovanie má aj svoje muchy. Nikdy neviete, nakoľko je daný vodič na ceste zodpovedný. Hlavne dodržiavanie rýchlosti robí mnohým vodičom stále problémy. Ďalším faktom je, že vodiča a posádku vlastne nepoznáte. Pri vodičovi to eliminujem tak, že si volím tých, ktorí majú na stránke najviac recenzií. Občas sa stane, že natrafím aj na známych z môjho mesta. To sa potom ide oveľa lepšie.

Ešte je nutné zvážiť, či ste tzv. cestovný typ. Ak cesty autom neznášte dobre, tak to rozhodne nebude pre vás. Rovnako ak máte nejaké iné zdravotné problémy. 

Typ auta sa žiaľ zvoliť veľmi nedá. Vodiči túto informáciu bežne na stránke neuvádzajú, je to skôr na ich dobrej vôli. Tým pádom odporúčam overiť si, či sa do kufra auta zmestí vaša batožina. Menšie autá môžu samozrejme komfort cestovania znižovať. V tomto smere je možno vlak lepší.

VLASTNÉ POSTREHY

Blablacar je perfektný spôsob spolujazdy. Jasné, aj na facebooku existuje milión takýchto skupín, no tu je to o dosť transparentnejšie. Viete, s kým idete, kto to je a čo o ňom hovoria ľudia, ktorí s ním už cestovali. Taktiež vidíte, koľko jázd má už vodič za sebou a ako dlho je na stránke registrovaný. Myslím, že tým sa dá podstatná časť rizika eliminovať. 

Ako som už spomínala, s výnimkou zimy takto cestujem stále. Mne sa cesty autom veľmi páčia, vždy si všimnem nové a nové miesta a navyše aj tie trasy sa stále menia. Niekto chodí radšej južnou trasou, iný stredom a ďalší preferujú výlučne sever krajiny. Aj vďaka týmto jazdám som konečne videla Donovaly a kopec ďalších krásnych miest, takže tipov na výlety je viac než dosť. Jediná škoda je, že nemám auto.

Myslím, že spolujazdu je rozhodne dobré vyskúšať. Ak sa bojíte, dohodnite sa s kamoškou alebo niekým, kto ide vašim smerom a choďte spolu. Ja blablacar odporúčam všetkými desiatimi a už nejednu kamošku som na to presvedčila. 

Majte sa krásne a do komentárov mi napíšte, či ste už spolujazdu skúšali. Poznáte stránku blablacar?

Komentáre

  1. Jasné stránku poznám. Tým, že som z východu veľmi dobre viem o čom hovoríš a mohlo len si prajem aby o blabla vedelo viac osôb, pretože stále sú dni kedy nenájdem dostatok vyhovujúcich ponúk.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jasné tak nie je to úplne ako rozpis vlakov, no dá sa to napasovať. Zatiaľ som nemala problém, tuším som len raz musela využiť vlak inak som si vždy našla auto. Tie výhody, pohodlie, komfort a celková atmosféra sú však neopísateľné a neporovnateľné s vlakmi či autobusmi.

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Ďakujem za každý milý komentár.