Dávna fantasy séria Kroniky Narnie

C.S.Lewis Kroniky Narnie knihy fantasy pohladnie na dusi

Oficiálne je to tuším čítanie pre deti a mládež. Vekovo už teda rozhodne nespĺňam túto kategóriu. Počula som však kdesi takú super hlášku, že aj dospelí by mali čítať rozprávky. Narnia však nie je rozprávka, je to skôr krásny fantasy príbeh s dostatočnou dávkou dobrodružstva. A dobrodružné knihy či filmy mám na mieste číslo 1 v kategórii obľúbenosti. Kroniky Narnie je 7 dielna séria, zopár častí bolo aj sfilmovaných a ja som nedávno absolovlala aj tento triple maratón. Žiaľ, inak filmy zanikli, boli síce plánované aj ďalšie časti, ale nikdy k nim nedšlo. A tak máme aspoň tých zopár filmov alebo 7 kníh. A myslím, že si na tomto blogu zaslúžia svoje čestné miesto. A to práve dnes, práve týmto článkom.

Kroniky Narnie dostal pôvodne kedysi dávno môj mladší brat. Postupne ako vychádzali jednotlivé časti ich dostával na rôzne sviatky. V tom čase som už bola vášnivou čitateľkou a knihy som postupne čítala tiež. Pamätám si, že sa čítali dobre, boli príjemné, príbeh ma bavil a navyše tie knižné vydania mali krásnu grafiku. Knihy ostali doma na východe, no počas Vianoc som si zopár dielov Narnie vzala do Bratislavy. Myšlienkou bolo, že keď nebude čo čítať, tak si ich prečítam. Zároveň som časovo tesne pred Vianocami znovu videla filmy o Narnii a tak ma to uchvátilo, že som túžila si tie knihy opäť prečítať. A aj po rokoch mám z tejto knižnej série super pocit.

Nejaké veci, postavy a trochu z príbehu som si pamätala. Avšak nie všetko a to bolo na tom to skvelé. Keď si po rokoch sadnete znovu ku knihám, ktoré ste kedysi čítali, čítate ich takmer ako nové. Samozrejme len takmer, záver a dôležité momenty si zvyčajne pamätáte. A aj dojmy z kníh. Narnia sa číta rozprávkovo, knihy majú maximálne 300 strán a sú písané väčším typom písma. Sem-tam obsahujú aj obrázky na celú stranu takže to nie je nič náročné na čítanie. Jeden diel zvládnete aj za pár hodín. Až tak lahodne sa to číta. Pre mňa osobne to bolo ako balzam na dušu. Zároveň som si uvedomila a zistila dôležité spojitosti s druhým dielom - Lev, šatník a čarodejnica. Ten sa vo filmovej sérii považuje za prvý, no v skutočnosti mu príbehom predchádza diel číslo 1 - Čarodejníkov synovec. Práve ten Narniu objavil, prividol do nej zlú čarodejnicu Jádis, ktorá zohrala kľúčovú úlohu v prvom filme. Pamätná je aj lampa, ktorá bola do Narnie prenesená z Londýna touto čarodejnicou. Predsa len lampy z našej doby by sa v takej krajine len tak vyskytnúť nemohli. No a samozrejme je tu ešte čarovná skriňa, ktorá predstavovala vchod do Narnie. Dôvodom je, že bola vyrobená zo stromu, ktorého plod doniesol tento synovec v prvej časti z Narnie do nášho sveta. A tak vzniklo toto úžasné prepojenie.

Čarodejníkov synovec je vlastne ten milý pán profesor z prvej filmovej časti. Aj preto keď mu deti na konci filmu hovoria, že by im neuveril kde boli povie len: Skúste to (Try me). Pretože vie, čo v dome má a síce sa z Narnie vrátil do tohto sveta uzdraviť chorú mamu plodom z Narnie, nikdy na toto dobrodružstvo nezabudol. A určite vedel, že tá skriňa nebude obyčajná pretože nebola vyrobená z obyčajného dreva. 

Narnia predstavuje akúsi čarovnú super krajinu a jej hlavný stvoriteľ Aslan sa dá prirovnať k Bohu. Napriek tomu tu netreba hľadať prvky kresťanstva či inej viery. Avšak znie to majestátne. Lev je kráľ zvierať a v tejto krajine Narnia vystupuje ako jej stvoriteľ, vládca a kráľ. 

Fantasy príbehy mám rada, ak je v nich aj nejaká mágia o to lepšie. Zároveň mi toto prišlo ako taká skutočne príjemná, oddychová a veľmi krásna literatúra. Niečo, čo by ste mali mať doma a na lepšiu náladu si to rozhodne prečítať. Po dočítaní ktoréhokoľvek dielu som sa vždy cítila úžasne. Už len keď píšem tieto riadky a spomeniem si na ten pocit, je to fakt úžasné. 

Ako vidíte, netreba sa vždy striktne riadiť kategóriami kníh. Aj tie pre deti a mládež môžu sedieť aj nám dospelým. Zároveň je toto možno fajn tip na darček pre vaše deti. Aj keď sú knihy už staršie, stále sa dajú kúpiť. Autorom je C.S.Lewis, na to som v priebehu článku akosi pozabudla, ale z fotky je to jasne vidieť. Neviem, či napísal ešte niečo podobné, no príbehy Narnie mu vyšli perfektne. A ja som rada, že ich doma máme. A celkom chápem, že knižnica bola tak dôležitou súčasťou každého panského sídla. Ja sama mám tu v Bratislave zatiaľ takú menšiu, no v budúcnosti chcem mať rozhodne plnohodnotnú knižnicu. 

Poznáte Príbehy Narnie? Čítali ste aj knihy alebo poznáte iba filmové spracovanie?

Komentáre