Vedľaješie efekty tvorby "zásob" ala nakupovania


 
Určite každý z nás má niečo, čo rád zbiera, na tom nie je nič nezvyčajné, pokiaľ to nejako príliš nezaťažuje jeho rozpočet a nezaberá všetok voľný priestor v dome. Názov postu znie úprimne ekonomicky, no ako iste viete, tento obor som študovala, takže sa to logicky musí prejavovať aj na mojom živote a tiež slovníku. Zásoby si doma tvoríme všetci a ja sa chcem zamerať práve na prílišné hromadenie šatstva, kozmetiky či iných nerestí.
Kedysi boli ľudia zvyknutí si odkladať veci na tzv. horšie časy. Nie je sa čo čudovať, boli to ťažké časy, vojny, komunizmus a nemali skrátka toľko možností ako máme dnes my. Aj z tohto dôvodu, je hlavne pre staršiu generáciu nepochopiteľné napr. triedenie šatníka. Úprimne má však s hromadením problém každá generácia. Ono to však ale v skutočnosti až tak veľa dobrého neprináša.

MÁLO PRIESTORU 

Ak prehnane nakupujete oblečenie alebo sa svojho starého nedokážete zbaviť ani za 10 rokov, tak ho logicky držíte v skrini, už nestačí jedna, tak čo spravíme? Nelogický krok, kúpime si ďalšiu skriňu. Podobne to funguje aj s kozmetikou, tá je však, čo sa priestoru týka, menej náročná. Niekto miluje hromadenie ozdôb, ja viem, všetky tie dekorácie sú krásne, ale úprimne, využijete ich? Pochybujem, aj taký vianočný stromček znesie len obmedzené množstvo ozdôb tak načo si komplikovať život. Prestaňte hromadiť a budete mať viac miesta v dome aj lepší pocit na duši.

EXPIRÁCIA ALEBO NIČ NIE JE VEČNÉ

Kozmetika je vec spotrebného charakteru, takže mať naraz v používaní 20 riaseniek či 10 krémov je naozaj zbytočné, logicky to všetko nestihnete spotrebovať. Ani oblečenie nie je večné, môže byť z kvalitného materiálu, ale nosením a praním a samozrejme anitperspirantmi, ktoré nám stále vytvárajú fľaky na oblečení, sa stav oblečenia stane časom nepoužiteľný. Niekedy mám pocit, akoby medzi výrobcami antiperspirantov a výrobcami oblečenia existovala tajná dohoda, aby sa oblečenie malo ako zničiť. Ak sa však aj náhodou oblečenie zachová, tak módne trendy stáť nebudú, menia sa a tak žiaľ časom musíte dať zbohom svojím milovaným šatám, lebo už sa skrátka nehodia do kontextu.

NAKUPOVANIE A PENIAZE

Táto spojitosť je hádam každému jasná, netreba to s ničím preháňať, pretože všetko niečo stojí a aj tie tzv. výpredajové šaty za 10 EUR vás žiaľ vyjdú na 10 EUR, nie sú zadarmo.

Ak teda nakupujete, nakupujte s rozvahou, definujte si, čo vás vystihuje a tým sa riaďte. A pri nákupe dekorácií či elektroniky zvážte prosím, či tú dvadsiatu dečku fakt potrebujete. 
O tom, že by ste si svoj šatník mali pravidelne triediť ste už toho určite veľa čítali a počuli, nie naozaj sa neplatí čakať, kým sa vaša hmotnosť zmení, kým opäť príde daná vec do módy či nebodaj kým vaše deti vyrastú a budú nosiť vaše oblečenie, nebudú, pretože móda bude iná, vaše deti nemusia mať ani vašu postavu a ani váš vkus. Nekupujte novú skriňu, vytrieďte si svoj šatník a dajte tak jemu aj sebe možnosť opäť sa zhlboka nadýchnuť

Mojou slabinou je tak trochu kozmetika, snažím sa však držať na uzde, dekoratívnu kozmetiku príliš nehromadím, čo ale niekedy neviem ustriehnuť je telová a vlasová kozmetika, o čom svedčí aj fakt, že mám doma momentálne 5 šampónov - jeden mi nesedí, ďalší je jemný, ďalšie dva sú na farbené vlasy a ďalší už ani neviem. Takže teraz mám fázu spotreby a do drogérií radšej ani nechodím, kozmetické oddelenie v hypermarketoch zďaleka obchádzam a stránky e-shopov radšej ani neotváram. 

Post uzavriem tým, že hromadenie nemá naozaj žiaden pozitívny dopad na náš život, len si tým škodíme. Takže nehromaďte, pretože žiaden dom ani byt nie sú rozpínateľné, dokážu poňať len obmedzené množstvo vecí a škatúľ.  

A čo vy? Ste typ, ktorý veci skôr hromadí alebo pristupujete k nakupovaniu striedmejšie?

Komentáre

  1. Já hromadím stejně jako ty tělovou a vlasovou kosmetiku, takže teďka momentálně mám asi 4 tělová mlíka do zásoby :D. Jinak kupuju i další hygienické potřeby, což znamená, že mám doma přibližně na rok zádoby toaletního papíru a tak podobně :D
    Musím se ale pochválit, že jsem zrovna nedávno vytřídila celý šatník, takže aspoň oblečení jsem se zbavila.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak k pretriedeniu šatníka gratulujem, je to veľmi múdry krok, raz za čas je potrebný. Kozmetika aspoň nezaberá toľko miesta, ale tiež s ňou treba opatrne.

      Odstrániť
  2. no ja by som si rada pretriedila šatník ale mamina je taká že vyhodiť? Noačo že som tú bundu nosila ako 12 ročná, ale nič jej nie je a môžem ju nosiť aj teraz :) Rifle? Dotrhané, zvoncové, normálne mám asi dvoje ale mám :D už sa teším keď si budem sama na všetko zarábať a nikto mi nebude vravieť že mám nosiť 11 rokov starú bundu :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mona plne ťa chápem, doma sa to realizuje ťažšie, bola som na tom podobne, ale teraz už naši trochu zmenili pohľad na túto vec, takže už je to lepšie.

      Odstrániť
  3. Mně se doma hromadí oční stíny a sprchové gely. Celá rodina se shodla, že k Vánocům nikdo nechce žádnou kosmetiku, takže naštěstí mi přes svátky žádný sprcháč nepřibyl. :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Vidíš, na sprchové gély som úplne zabudla, po Vianociach sa mi nejako namnožili.

      Odstrániť
  4. Úplně přesně si pamatuju to období, kdy opravdu lidé ty zásoby nakupovaly a byly tak úplně prázdné regály v obchodech, prostě ta doba před covidem, kdy snad každý supermarket ujišťoval, že jídla bude dost, se zapomenout nedá. Ale třeba to ještě přijde časem, když už nás ten covid snad opouští :) Určitě je ale v této situaci vhodné mít malý byt, protože třeba do některých z těchtoopravdu člověk moc zásob neuschová a i toto může být někdy výhodou :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Lenka presne tak aj malý byt v tomto smere pomáha, no aj tie sa dajú prepchat. Áno korona v nas vyvolala existenčný strach, že nebude čo jesť, našťastie sa nepotvrdil.

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Ďakujem za každý milý komentár.