Úprimne o blogerských spoluprácach

blogerka

Kozmetickou blogerkou som sa stala v roku 2013. Bola som čerstvo po ukončení vysokej školy a prvé recenzie som začala písať ešte na portal omlazeni.cz. Brala som to ako ropztýlenie počas učenia sa na štátnice. A napísala som ich toľko, že mi za to zaslali nádherný hrnček. Niekto mu už doma odbil uško, avšak milovala som ho. Len som nemala úplne vlastný priestor a tak vznikol tento blog. Nie za účelom zasielania produktov zdarma. Robí to ešte dneska vlastne vôbec niekto? Založí si blog aby mu firmy posielali balíčky kozmetiky? Ja si myslím, že je to už prežitok doby. Každopádne samozrejme nebudem sa tajiť, časom nejaké spolupráce prišli. A presne o tých spoluprácach chcem dnes trochu písať. 

Prvý rok blogu som fakt príliš nevedela, ako funguje propagácia a tak som tu mala tuším jednu čitateľku. A tešila som sa z nej veľmi. Wow niekto ma našiel. Páni to bol objav. Viete si predstaviť tú detskú radosť. Postupne ma našlo viac a viac ľudí a dnes je nás tu krásnych 124. Pre mňa je to veľké číslo a každého čitateľa si nesmierne vážim. Spolu s narastajúcim počtov ľudí čítajúcich moje články začali do mailu chodiť aj návrhy na spolupráce. Spočiatku šlo hlavne o jednorázové ponuky. Tuším úplne prvá spolupráca bola s e-shopom na kontaktné šošovky a roztoky. Keďže som však vtedy šošovky nosila dosť často tak ma spolupráca potešila. 

Nasledovali menšie, jednorázové spolupráce s e-shopmi zameranými na prírodnú kozmetiku. A potom aj na ružovú kozmetiku. Tú na blogu teraz príliš nevidíte a je pravda, že na istý čas som si od tejto kozmetiky dala pauzu. Vôbec nie úmyselne, skôr som na ňu akosi pozabudla. No plánujem si opäť niečo z tohto sortimentu kúpiť lebo ja ruže skrátka milujem. 

Nasledovali väčšie, fakt úžasné spolupráce so značkami DOVE, INDULONA A WELEDA. A tieto si vážim nesmierne. Indulonu preto, že je naša slovenská a keďže ja som dosť lokálny patriot a Indulonu mám rada tak som veľmi tešila. Vyskúšala som asi všetko, čo Indulona vyrobila a ich rad ORIGINAL je moja srdcovka. No a Weleda bola až tak úžasná, že ma pozvala na môj prvý blogerský event. Bolo to v časoch uvedenia ich slnečného radu na trh. Je tomu už pár rokov, no bolo to úžasné. Konečne som naživo videla blogerky, ktoré som predtým sama sledovala. Čarovná a magická atmosféra naozaj. Ten deň bol pre mňa jedinečný. 

No a kto si ešte spomína na portal zelania.sk tak aj pre ten som písala. Tiež mi zasielali sem-tam nejaké produkty ako odmenu. Platené spolupráce v štýle platby za článok som doposiaľ nemala. Prišli mi samozrejme nejaké takéto návrhy alebo ponuky na affilate avšak takýmto typom úplne naklonená nie som. Barter ala výmena produktu za článok mi príde ako najlepšia a najvýhodnejšia forma spolupráce blogeriek a firiem. 

AKO SOM SA K SPOLUPRÁCAM DOSTALA?

Úprimne som spoločnosti spočiatku sama od seba neoslovovala. Zvyčajne mi napísali samé či už mailom alebo sem-tam aj cez Instagram. Dohodli sme podmienky a išlo sa. Avšak v poslednej dobe som už iný človek a sem-tam oslovím firmu aj ja. Niektoré ma odmietli, no mám za sebou aj pozitívne odpovede, kedy sa spolupráca nadviazala. Myslím, že ani jedna cesta nie je zlá. Ak máte vysnívanú značku či e-shop, s ktorým by ste radi spolupracovali tak im napíšte. Čakať len na to, či si ma firma všimne je podľa mňa strata času. Na druhej strane asi ak ste začínajúca blogerka tak je lepšie trochu si počkať. Avšak ako vravím, každá cesta je správna, žiadna nie je zlá.

Aktuálne mám dve pravidelné spolupráce a veľmi sa z nich teším. Ide o spoločnosti Avon a e-shop Elnino.sk. Na zozname mám ešte zopár ďalších spoločností a môj sen je mať aj nejakú knižnú spoluprácu. Avšak všetko postupne. 

Myslím, že je fajn mať trochu premyslené, aký typ spolupráce hľadáte. Čo je a nie je vo vašich silách a aké podmienky akceptujete. Kedysi koloval mýtus o tom, že články označené spoluprácou nie sú objektívne. Mne sa zdá, že aj toto je už prežitok. Sama to nerobím a čítavam aj u iných blogeriek, že sa vyjadrujú aj negatívne. Resp. ak niečo na produkte nesedí alebo nesedí komplet celý produkt = napíšeme to. 

MÔJ ODKAZ PRE VŠETKY BLOGERKY

Spolupráce sú skvelé a časom určite prídu. Môžete firmy osloviť aj samé, veď čo najhoršie sa môže stať? Odmietnu vás? No a čo, ide sa ďalej. Na druhej strane písať blog len preto, aby mi značky posielali kvantá čohokoľvek úplne dobrý smer nie je. A rozhodne odporúčam články o spolupráci označovať. Transparentnosť je myslím veľmi dôležitá. Kedysi som sa to bála robiť, no dnes sa k tomu hrdo hlásim. A ak u niekoho stále prevláda mýtus - táto blogerka je len zaplatená, musí sa s tým vysporiadať sám. Ide o nastavenie daného človeka, nie o kvalitu blogerky.

Myslím, že dnešný článok tak trochu rozjasnil tému spoluprác. Teším sa na vaše komentáre, ako spolpráce vnímate. 

Komentáre