Kniha pre MULTIPOTENCIÁLOV a ľudí, ktorí si nevedia vybrať (ani nemôžu )

Kniha talenty multipontencial Emilie Wapnick recenzia

Odmietam si vybrať alebo nemusím si vybrať pretože ja potrebujem obe varianty. Potrebujem pestrosť, potrebujem multi options. Potrebujem rozmanitosť a som človek, ktorý sa v niektorých literatúrach označuje ako MULTIPOTENCIÁL. Neznamená to, že iní ľudia nemôžu alebo nebodaj nemajú viaceré talenty, ale nebýva pre nich problém zvoliť si napríklad iba jeden projekt či jednu tému a tej vedia ostať verní do konca života. Ja som sa o to síce snažila, no už od mojej prvej práce som súčasne budovala tento, dnes už 10 rokov veľmi dobre fungujúci, blog. Takže asi chápte, že som nikdy nemala iba 1 oblasť, ktorej by som sa venovala. Takto nejako by som ja voľne definovala fenomén, o ktorom je už našťastie napísaná celá jedna kniha. Dnešný knižná recenzia nebude hocijaká, rovnako ako aj cesta knihy ku mne nebola vôbec jednoduchá. Bez zbytočných rečí sa pusťme do článku a do Knihy pro Multipotenciály od americkej autorky Emilie Wapnick.

Začnem tým, ako náročné bolo knihu vôbec zohnať. A to som hľadala veľmi usilovne v slovenských aj českých e-shopoch, po bazároch a podobne. Nikde nič, kniha bola beznádejne vypredaná. Prvý pokus kúpiť knihu mi ponúkol už ani neviem aký e-shop, kde mi normálne dovolili objednávku vyklikať. Ešte že som mala fakt pochybnosti a neplatila som vopred. Samozrejme, že mi o asi dva dni napísali, že knihu nemajú,  na stránke to však mali nejednoznačne napísané. No a potom tu bolo ešte Vydvateľstvo Portál. Asi tušíte, že som bola na správnej adrese. Ak niekedy nemôžete zohnať knihu, skúste to priamo u vydavateľa. Mne sa to takto podarilo aj keď aj tu boli problémy. Doručenie bolo iba poštou čo mám rada asi najmenej. No a žiaľ na prvýkrát sa kniha vrátila nedoručená a to mám na schránke svoje meno. Pani z vydavateľstva mi sama osobne volala, či tú knihu fakt chcem, že sa jej vrátila a ja že preboha jasné že áno. Tak mi ju zaslala a na druhý pokus som už knihu mala. Moja radosť bola obrovská a s pani z e-shopu sme sa aj priateľsky pobavili. Tip na knihu som dostala od kariérnej poradkyne, ktorú som pred časom navštívila práve kvôli spomínanému záseku v oblasti mojej sebarealizácie.

Či ste MULTIPOTENCIÁl alebo nie odhalíte vcelku jednoducho. Sú na to dokonca aj testy, no v zásade pokiaľ potrebujete v živote rozmanitosť a mnohokrát si zvoliť to jedno je pre vás nemožné a úplne sa zaseknete, s najväčšou pravdepodobnosťou medzi týchto ľudí patriť budete. O tejto téme mám už čo-to naštudované a všetko sa do jedného článku nezmestí. Dnes vám prezradím, čo v knihe nájdete a s čím by vám mohla pomôcť a nabudúce sa pozrieme napríklad na kopec nezmyselných mýtov, ktoré okolo voľby práce a sebarealizácie kolujú. A žiaľ pre multipotenciálov sú absolútne nepoužiteľné.

Kniha talenty praca snov

Kniha jednoznačne odporúčam. Berte ju skôr ako príručku či učebnicu, ktorá vám pomôže lepšie spoznať samých seba. Multipotencialita sa tu rozoberá a ona sa skutočne aj týka hlavne oblasti SEBAREALIZÁCIE. Je tu perfektne vysvetlené ako si môžete nakombinovať prácu tak, aby vám prinášala 3 podstatné zložky: dostatočný príjem, pestrosť, zmysluplnosť. AJ medzi multipotenciálmi sú takí, ktorí sa vedia venovať jednej profesii istý čas, povedzme pár rokov. Tu som kedysi patrila ja. Na strednej ma uchvátilo účtovníctvo, potom som sa v tejto oblasti účtovníctva a spracovania platieb zamestnala a držalo ma to cca 8 rokov. Zároveň som však vždy musela mať aj niečo iné. Či už to bol tento blog alebo tanec alebo, neskôr YouTube a iné témy osobného rastu.

Iný model práce je pozliepať viaceré úväzky, iný zase nájsť si dostatočne dobrú prácu. Tento model znamená, že vaša práca by vás stále mala baviť, no nesmie vás príliš vyčerpať aby ste po nej alebo popri nej mali čas aj na to, čo skutočne zo srdca milujete. Rovnako tak môžete nájsť rozmanitosť vo vlastnom podnikaní. V zásade ide o správny pomer SLOBODY A ISTOTY. Pre mňa je napríklad sloboda v práci a v realizácii veľmi dôležitá, no potrebujem mať určitú istotu príjmu. Full time podnikatelia majú zvyčajne oveľa vyššiu potrebu slobody. A tak znesú aj vyššiu mieru finančej neistoty, ktorá sa hlavne so začiatkami podnikania rozhodne spája (plus mínus).

Posledné kapitoly sú venované aj mnohým mýtom a otázkam, s ktorými sa často potýkame. To si necháme nabudúce, no tému VOĽBY by som tu ešte rada spomenula. Viete keď som zakladala svoj YouTube kanál bolo mi radené, aby som blog nechala ležať. Asi viete, ako to dopadlo. Nemohla som, nebola som toho schopná. Cítila som hlboko v srdci, že si nemôžem ani nechcem vyberať a že chcem robiť obe témy naraz. Znova po druhýkrát to isté - môžeš buď len podnikať alebo len pracovať. Inak sedíš na dvoch stoličkách a trieštiš pozornosť a nič ti nebude fungovať. Do tretice sa mi to stalo pri výbere tém, o ktorých v rámci práce na sebe rada píšem. Spánok alebo vzťahy? Znova som bola tlačená do výberu a to erudovanými ľuďmi ala biznis mentormi. Na rok som sa zasekla a nemohla som plne tvoriť. Až takéto fatálne následky môže tlak na voľby mať. Našťastie iná biznis mentorka toto škatuľkovanie poznala a vedela, že to nemusí byť pre každého. A tak sa ma rovno spýtala prečo si preboha musím vybrať? Prečo sa do toho tlačím? A tak som konečne pochopila, že nemusím.

Samozrejme, keď si volíte medzi tým, či ísť alebo neísť na dovolenku nedá sa zvoliť oboje. Nemôžete naň aj ísť aj neísť. Takéto voľby musím a robím aj ja. Mám s nimi síce problémy pretože vzdať sa jednej varianty vo mne vždy vyvoláva pochybnosti, ale nedá sa mať oboje. Odporúčam riadiť sa vnútorným hlasom, intuíciou, 6tym zmyslom. Volajte to ako chcete. No keď sa vám do toho príliš zamotá hlava už ani svätý nevie, čo povedala intuícia. Aj preto sa snažím pri rozhodovaní neradiť s cudzími resp. čo možno najmenej a max s pár dôvernými osobami. Inak by moje voľby boli hotové fiasko na týždne. To je už ale iná pesnička.

Kniha je úžasná, prečítala som ju raz no rozhodne to nestačí a budem sa k nej pravidelne vracať. Myslím, že je nadčasová a kníh tohto typu na trhu veľa nie je. Opäť unikát, ku ktorému sa fakt nebolo ľahké dostať. Odporúčam ju všetkým, no hlavne ľuďom, ktorí si nevedia, nemôžu a vlastne ani nemusia vybrať. Opýtajte sa samých seba či vám pocit, že si zvolíte obe varianty neprinesie úľavu. Ak áno tak je to práve to, čo máte mať.

Majte sa krásne a dajte mi vedieť, či ste sa s týmto fenoménom Multipotenciálov stretli.