Je fakt "hlúpe" byť zamestnancom?

je hlupe byt zamestnancom praca work life balance biankanotes

zdroj

Na internete a v dôsledku boomu online podnikateľov sa šíri mýtus, že je skutočne "hlúpe byť zamestnancom". Človek pracuje na sne niekoho iného, plní ciele niekoho iného a v zásade nič nezarobí. Hm z mojich skúseností je to pravda iba čiastočne. Aj podnikanie má mnoho nevýhod a vôbec to nie je jediná možná cesta práce aká existuje. Sú ľudia, ktorí si život zamestnanca nevedia a ani nechcú predstaviť a potom sú tu zase tí, ktorí by nepodnikali ani za svet. Čo je správne? To čo vyhovuje vám, no klan podnikateľov, ktorí sa akoby vysmievajú zamestnancom v poslednom čase narástol do obrovských rozmerov a ja som sa rozhodla to tu trochu upratať.

Online podnikanie sa za posledné roky začalo považovať za doslova "zlatú baňu". Založíte si účet na sociálnej sieti, budete hovoriť o svojej téme a pečené holuby (klienti a peniaze) vám prídu samé od seba. Nuž tak úplne to nefunguje. Aj podnikanie je treba budovať, treba vedieť ako na to. Treba skúšať aká stratégia zaberá na vaše publikum resp. s akou stratégiou ste v súlade. A čo považujem za obrovské mínus podnikania - ste na to takmer samy. Na všetku administratívu, sledovanie prostredia a podobné veci. Jasné, máte niekoho na účtovníctvo, právo, správu webu, možno grafiku. Samozrejme, že áno no hlavou operácie ste vy. A pre niekoho to môže byť príliš veľa tlaku, zodpovednosti a samotárstva. Navyše online podnikanie je povedzme si úprimne zvyčajne home-office. 

Na druhej strane je super, že pracujete len toľko, koľko chcete a vôbec to nemusí znamenať, že máte kvôli tomu nízke príjmy. Našťastie sa už začína udomácňovať fakt, že nie je umenie makať a zarobiť, ale vedieť pracovať tak akurát v rámci svojich síl a zarobiť aj tak. Podnikať môžete aj klasicky, nie online, môžete mať veľkých klientov ala firmy a byť "zamestnaní na živnosť". To je už trochu jednoduchšie, je to iná káva a za mňa je to stále tak trochu zamestanniu podobné. Akurát tu zarobíte viac a je to väčšia podnikateľská istota. 

Klasické zamestnanie má svoje obmedzenia, nebudeme si klamať. Zárobky nie sú bohviečo, pokiaľ sa firme neupíšte na prácu od nevidím do nevidím. To si vás trochu lepšie zaplatia a práce vám naložia dvakrát toľko. Pracovná doba je vcelku dlhá a dovolím si povedať, že je dlhá zbytočne. 8 hodín nie je produtktívny nik a keby sa to skrátilo iba na 6 hneď by boli vidieť výsledky. Máte tu šéfa, máte tu kolegov a kopec faktorov, ktorým sa musíte prispôsobiť. Avšak čo sa týka administratívy a množstva iných formalít ste od toho plne oslobodení (berieme, že pracujete pre serióznu firmu). Zároveň tu máte svoj kolektív, team ľudí, s ktorými ste v interakcii. Máte, dovolím si povedať, určitý svoj status - nie ste nejaký online podnikateľ doma v teplákoch. Budujete si svoju osobnú značku hoc v zamestnaní. 

Pracujete na sne niekoho iného? Ak by sme to brali z pohľadu účtovníctva a zisku tak jednoznačne áno. Pokiaľ je však vaša práca to, čo skutočne milujete tak pracujete hlavne na svojom vlastnom sne. Ak vás baví napríklad písať a píšete pre nejaký renomovaný mesačník, tak vás netrápi, kto je majiteľom redakcie. Pokiaľ ste v zamestnaní ohodnotení primerane tomu, čo robíte a máte naozaj pocit dobrej odmeny tiež tu nevidím žiadne obmedzenia. Jasné, ak makáte pre firmy s tabuľkovými platmi ala korporáty či štátna sféra fakt príliš nezarobíte. Avšak o tom inokedy, korporácie sú samostatná téma. Sú však firmy, ktoré si vedia adekvátne ohodnotiť ľudí. Je ich pomenej, ale dajú sa nájsť, musíte byť trpezliví a hľadať.

Zase ak ste človek, ktorý potrebuje v živote určité istoty tak práve zamestnanie môže byť pre vás to pravé. Nie, naozaj nie každý potrebuje zmeny na dennom poriadku. A nie každý sa dokáže držať v neistote príjmu mesiac čo mesiac. Samozrejme áno beriem, v podnikaní ak sa darí, ak to uchopíte správne viete zarobiť aj na celý byt v Bratislave bez hypotéky (vcelku sen, ale všetko je možné).  Tu vám môže pomôcť Test kariérnych kotiev, ktorý vám jasne ukáže čo je pre vás v práci to podstatné. Ja som takto presne pochopila, že potrebuje dosť veľkú mieru istoty, ale aj slobody a moja práca musí mať prínos pre iných. A že fakt absolútne netúžim byť taký ten klasický korporátny manažér. 

Dôležité je skutočne nikoho nezhadzovať. Sú ľudia, ktorí sú v zamestnaní šťastní, potrebujú kontakt s ľuďmi. Potrebujú mať určitú istotu, istý pokoj od starostí, ktoré zase podnikateľ má hoc ich aj deleguje, zodpovednosť je vždy na ňom. V zamestaní vás nemusia trápiť zmeny zákonov, odvody, dane či podobné záležitosti. Navyše ako zamestnanci máte mnoho benefitov, ktoré podnikanie neprináša ani omylom. Preplatená dovolenka, PN, návštevy lekárov, príspevok na stravovanie a rôzne iné. Koľkí podnikatelia si nevezmú ani deň voľna aby nestratili príjem a to za mesiace, niekedy až roky? Tá ružová predstava, že podnikatelia sú mesiac niekde na Bali platí naozaj len pre hŕstku najúspešnejích. Ďalšia vec, mňa by sedieť nečinne mesiac hoc aj na pláži nebavilo. Ani by ma nebavilo "podnikať z pláže". Síce vidím pláž, ale aj tak presedím celý deň za počítačom. Toto mi ako super život nepríde. Toto je skutočne ten sen, na ktorom pracujem? Sedieť v teple a aj tak makať od rána do večera? Nemyslím si.

Ktorý variant si zvolíte je len na vás. Ideálne je ak ste prešli oboma typmi práce a viete si to porovnať. Priznávam, krajšie peniaze sľubuje vždy skôr model podnikania. Ja však ostávam veľký optimista a verím, že sa nájdu aj firmy, ktoré vedia zamestnancov oceniť. Zatiaľ som sa v takej síce nikdy neocitla, ale niečo mi hovorí, že je to možné. 

Do ktorej kategórie spadáte vy? Ste tí, ktorí totálne nechápu klasické zamestnanie alebo práve naopak aj keď podnikajú chápu, že niekto to môže mať inak?

 

Komentáre

  1. Ahoj, já si myslím, že je potřeba obou skupin, aby vše fungovalo a vzájemné shazování nikomu nepomůže. Já jsem zaměstnanec, právě protože mi vyhovuje přijít domů a nebrat si práci s sebou, což by i u některých zaměstnanců např. ve školství neplatilo. Vyhovuje mi, že pracuju od do a pak už nemusím až na výjimky nic řešit, dopředu vím kolik za to minimálně dostanu a takové ty "velké" věci neleží na mých bedrech.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Sabi veľmi ma potešil tvoj komentár. Určite súhlasím, že je potrebné mať obe skupiny - podnikateľov aj zamestnancov. Vnímam však, že sa voči ľuďom pracujúcim pre niekoho iného vytvorila akási nálepka hlupákov takže som na to chcela aj týmto spôsobom poukázať. Veru ja som skúsila oboje a je fakt, že mi zamestnanie vyhovuje viac, od do hotovka, viem čo mi príde. Avšak to "viem čo mi príde" má aj tienistú stránku - takmer vždy je to to isté, čo sa pri podnikaní môže meniť a môže to prísť kedykoľvek. A hej no podnikanie prináša veľa zodpovednosti na pleciach jedného človeka, čo tiež nie je easy.

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Ďakujem za každý milý komentár.