Možno by si sa mala s niekým porozprávať!

Psychologia mozno by si sa mala s niekym porozpravat biankanotes gottlieb

Výstižný názov fantastickej knihy od Lori Gottlieb. Americkej psychoterapeutky, ktorá napísala knihu, akú by mali písať a čítať všetci. Motivačnej literatúry a rovnako aj tej napísanej psychoteraputmi je dosť. Avšak nikdy som nečítala nič tak ľudské, praktické, s reálnymi príbehmi, ktoré sa opisovali do najmenších detailov. Práve na nich autorka ukazovala rôzne poznatky z psychoterapie, pozadie toho ako psychoterapeut pracuje ale aj toho, čo sa v ňom odohráva. Doposiaľ žiadna kniha ma neuchvátila tak ako táto. A dovolím si tvrdiť, že sa ju oplatí mať doma a prečítať si ju znova. 

Lori je psychoteraputka a v knihe prezrádza svoju vlastnú cestu, ako sa k tejto profesii dostala. Páči sa mi, že ju nemala vysnívanú odjakživa. To je také klišé, ktoré ma niekedy priam až nudí. Tým nechcem povedať, že nie je super, ak odjakživa viete, čím chcete byť a aj sa tým človekom stanete. Zmena kariéry je však možná a prirodzená súčasť života. A tým mám na mysli totálnu zmenu oboru, nie to že presedláte z firmy do A firmy B a robíte takmer to isté. A to je aj príbeh Lori. Takže týmto si mňa ako čitateľa na úvod získala.

Jednotlivé kapitoly sa rôzne, no veľmi dobre striedali. Raz išlo o životný príbeh a trápenia samotnej Lori, potom tu boli príbehy jej klientov. No a samozrejme nechýbalo psychologické pozadie, čo sa za takýmto a takýmto správaním skrýva. V knihe spomína autorka príbehy zopár ľudí. Nájdete tu pani vo veku tesne pred 70tkou, ktorá príde za Lori s tým, že buď do roka zmení svoj život a zažije niečo úžasné, alebo chce zomrieť. Považuje svoj život za tak zbabraný a seba za tak otrasnú a zlú osobu, že nemá zmysel ostávať na tomto svete. Potom je tu John, arogantný a spočiatku totálne slepý voči vlastným zlyhaniam. Máme tu aj Julie, ktorá je mladá a umiera na rakovinu. Tieto pasáže sa mi čítali najhoršie a nakoľko niekto mne extrémne blízky na túto chorobu zomrel, posledné stránky jej príbehu som musela preskočiť. Ďalej sa tu opisuje psychoterapia mladej ženy, ktorá prepadla alkoholu. No a aby toho nebolo málo a aby nešlo iba o "klientov" ala pacientov, opisuje svoju skúsenosť s psychoterapiou a znovuposkladaním života aj samotná Lori. Po ťažkom rozchode siahla aj ona po sedeniach. 

Psychologia knihy terapie pribehy Lori Gottlieb

Autorka v knihe ponúka vhľad na mnohé psychologické javy a situácie v našom živote. Napríklad taká nemilá a veľmi prešibaná SEBASABOTÁŽ. Ak máte nejaký hlboký strach, napríklad sa bojíte opustenia tak sa ho budete snažiť nejako zmierniť. Napríklad aj tak, že si budete sabotovať vlastné vzťahy a opúšťať partnerov vy ako prvá. Aby ste sa vyhli tomu, že ste boli opustená. Ja som toto robila kedysi v každom vzťahu. Utekala som, no nechápala som prečo a pred čím. Pritom som na druhej strane po vzťahu túžila, ako asi každá žena. Vysvetlenie prišlo až časom. Od tej doby už riešim tento silný strach z opustenia úplne inak. A hlavne z dobrých vzťahov neutekám a snažím sa ich zbytočne nekaziť. Samozrejme, pokiaľ ma moje vedomie na to upozorní, čo sa mi už darí. A práve vďaka pár sedeniam sa mi to dariť začalo, začala som vnímať, čo robím. Nie vždy, aj ja idem stále veľa na automat asi ako každý, no už mi konečne prestáva unikať to podstatné. Aspoň dúfam. 

Osobne si myslím, že sedenia u psychoterapeuta či iného odborníka sú to najlepšie, čo si môžeme dopriať. Ja viem, mnohí môžete namietať, že vám stačí kamoška či mama. Nestačí, to mi verte. Ich nadhľad môže byť skvelý, no chýba im objektivita a zároveň isté vedomosti ohľadom ľudskej psychiky. A nemyslím, že na sedenia musíte chodiť iba keď začínate vidieť "biele myšky". Skôr naopak. 

Zaujala vás táto kniha? Prečítali by ste si ju? Poznáte podobné knihy?


Komentáre

  1. Ahoj, přiznám se, že knihy tohoto zaměření příliš nečtu. Když už nemusím číst povinnou četbu, ráda si oddechnu nějaký fantasy young adults, případně romantickou jednohubkou. Nicméně zpracování vypadá dobře.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Fantasy a romantické knihy to máme spoločné. Táto kniha je z iného žánra, ale vôbec nie je písaná tým tuctovým motivačným spôsobom a to sa mi na nej páčilo. Takýchto je fakt veľmi málo.

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Ďakujem za každý milý komentár.