Pripútajte sa prosím!

psychologia knihy vztahy priuptajte sa prosim

Milujem praktické knihy. Praktické v zmysle skutočne praktické, s reálnymi príbehmi z praxe. Nie vetami z praxe, ktoré sú zakomponované do siahodlhých omáčok. Navyše zvyčajne veľmi základných omáčok, ktoré už všetci poznáme a máme dobre naštudované. Takýmto spôsobom sa píšu mnohé knihy osobného rozvoja, hlavne tie "motivačné". Už len keď počujem samotné slovo motivácia, dvíha sa mi žalúdok. Dnešná kniha od Julie Halamovej nemala byť ničím z vyššie spomínaného opisu. Oficiálne ide o rozhovory o vzťahoch. Kniha sa popisuje ako veľmi praktická kniha a odporúčanie na ňu som objavila u jedného môjho obľúbeného psychológa. Po takom echu som túto knihu chcela mať doma. Našťastie ma knižnicia zachránila. A zachránila ma dvojnásobne. Chcete vedieť prečo? Tak čítajte ďalej.

Pripútaje sa prosím je knihou rozhovorov o vzťahoch. Vzťahy sama skúmam a študujem pomerne dlho. Jednak aj preto, čo som sa sama dlhší čas do vzťahu nevedela dostať alebo ak aj áno, nikdy som v ňom akosi nebola spokojná. Zároveň si myslím, že vzťahy sú to najdôležitejšie, čo v živote máme alebo môžeme mať. A rovnako tak zastávam názor, že mať partnera je pre náš život extrémne dôležité. Nie hocijakého, nie toho zlého, ale ani vyumelkovane dokonalého. Stačí vám obyčajný, priemerný chlap, s ktorým si rozumiete, máte sa radi a vnútorne cítite, že je to ten pravý. Kým máte pochybnosti a iba logikou si zdôvodňujete, že veď iní to majú aj horšie, pochybujem, že je to "true love". To som však už ale odbočila takže poďme späť k Júlii a jej knihe. Autorka samotná je psychoterapeutkou a tí nepíšu knihy až tak často. Skôr všetky tie rôzne vzťahové knihy píšu iní ľudia, mnohí skôr s cieľom zisku či poznania dobrého marketingu. Bývajú veľmi všeobecné a väčšinou oničom. Verila som, že toto bude iné možno aj preto, že popis knihy sľuboval praktické príklady zo života. 

Kniha je obsahovo dobre rozčlenená a zaoberá sa konečne tématikou dlhodobých vzťahov. Za toto klobúk dole, konečne sa tu nebavíme o zoznamovaní či prvých mesiacoch vzťahu. Budovanie vzťahu je totiž skutočne veda a podľa mňa práve o tom sa píše veľmi málo. Realita je niekde inde, nie v tom, že sex je v dlhobom vzťahu stále každý deň či v tom, že hádky do dobrého vzťahu nepatria. Z pohľadu bludných mýtov autorka vyvrátila mnohé. Ja som sa však mnohé tieto veci dozvedela už predtým vďaka sledovaniu starších psychológov či z vlastných konzutlácií, ktoré som na tému vzťahov absolvovala. Inak tomu človek neporozumie, potrebuje aj spätnú väzbu a hlavne - objektívnu. A tú čítaním knihy či počúvaním podcastu nezískate. Ani pokecom s kamoškou aj keď, niečo si odtiaľ viete odniesť, záleží aké kamošky máte. Takže tématicky dobré. Podľa mňa však zlyhal obsah. Mne to prišlo opäť ako príliš plytké, nie veľmi idúce do detailov, do skutočnej hĺbky. Zároveň mám dojem, že praktické príklady tu veľmi neboli a ak aj boli, tak iba pár vetami, veľmi krátko. Čakala som dlhšie príbehy, dlhšie vysvetlenia. Formát knihy však takto robený nie je. V tomto smere bola oveľa lepšia a skutočne praktická kniha: Možno by si sa mala s niekým porozprávať. Táto sa jej žiaľ nevyrovná.

Trochu mi je ľúto, že kniha takto dopadlo. Po každej kapitole som jej dávala šancu, veď som dostala dobré echo a spisovateľka je zároveň ženou s rokmi praxe. Nehovorím, že mi kniha nič nedala, no neodpovedala mi na mnohé otázky dostatočne jasne. Mám dojem, že autorka zvolila príliš opatrný štýl, taký uhladenejší a menej jasný. A tu sa dostávame k tomu, prečo ma knižnica zachránila. Knihu som si už-už kúpila, našťastie len takmer. Vždy si však knihu radšej vopred prezriem, prelistujem a až následne kúpim. A aj keď rada chodím do kníhkupectva len tak, túto som si akosi zabudla pozrieť. V knižnici ju našťastie mali takže nebol problém. A vďaka tomu viem, že jedno prečítanie mi asi stačilo. Priestor v mojej knižnici je obmedzený a nerada si ho prepchávam knihami, ktoré si už potom nikdy neprečítam. A práve na to sú tu knižnice. Navyše som si dokúpila členstvo v jednej fakt skvelej, kde majú všetky takéto typy kníh. Takže zdroje sú, ja ušetrím hlavne priestor a trochu aj peniaze. Kniha moje očakávania nenaplnila, hlavne čo sa týka hĺbky témy a jej praktickosti. Na druhej strane je jednou z mála ktorá sa zaoberá dlhodobými vzťahmi. 

Čo hovoríte na praktickú stránku vzťahových kníh? 

Komentáre

  1. Ahoj, já se přiznám, že knihy o vztazích nečtu a motivační knihy už vůbec. Těm jsem teda dala šanci, ale mně vadí hrozně takový ten přehnaný optimismus a témata zákonu přitažlivosti či manifestace mě taky nechávají úplně chladnou. Já jsem hrozný skeptik a cynik když jde o tohle :D co se vztahů týče dřív jsem si vybírala naprosto hrozný partnery, teď nejsem zpětně schopná říct, co mě na nich tak bralo, ale příští týden oslavím se současným partnerem 5 let vztahu. Od začátku to byl kluk, kterého bych si běžně nevybrala, ale řekla jsem si, že to zkusím, že už mám dost lidí, co mě jen využívali nebo mi ubližovali a hle ono to vyšlo.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. S tou motivačnou literatúrou máš úplnú pravdu. Je to extrém a tiež to už sama nedokážem čítať. Táto kniha sa však žánrovo radí inam, no žiaľ nepriniesla mi taký efekt aký by som čakala. A k tvojmu vzťahu gratulujem a teším sa s tebou. Za 5 rokov sa už ľudia poznajú dokonale a vedia či im to ladí.

      Odstrániť
  2. Milá Janko, hezky jsem si tu u Tebe početla a přiznám se, že narozdíl od Sabči v komentáři nade mnou, mám motivační knížky ráda. Sice vztahový se ke mně nedostaly, ale mám teď na nočním stolku "Medové perly" a to je vážně parádní kniha. Každopádně - Pripútajte sa prosím! i Možno by si sa mala s niekým porozprávať! dávám na svůj "čtecí seznam". Měj se krásně, Vivi

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Vivi ďakujem za tip aj pre mňa, idem pozrieť tie Medové perly či by som to zvládla. Motivačná je taká hop alebo trop. Mala som časy kedy som ju dosť hltala, teraz už skôr cielim inam, ale niektoré kúsky sú fajn aj tam.

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Ďakujem za každý milý komentár.