Keď vás chytí spisovateľská "tvorivá" kríza

autoria clanky spisovatelia blogerka kriza


Dnes tu mám blogerský špeciál. Pre všetky kolegyne blogerky aj neblogerky. Pre všetky tvorivé duše, ktoré sa občas ocitnú v "tvorivej kríze". Nápady nie sú, články nejde napísať. Poznáme to všetky. Osobne som si tým už raz prešla, je to bežný jav každého tvorcu. Občas sa za tým skrýva nejaká reálna príčina, napríklad väčšia životná zmena. Niekedy však tieto krízy prichádzajú akoby "len tak". Samozrejme, aj ja ako tvorca, dlhoročná beauty blogerka a autorka rôznych iných formátov článkov či videí sa tejto krízy desím. Na druhej strane viem, že aj táto kríza - prejde. Takže ak sa vám, tak ako aj mne, aktuálne príliš nedarí nič skvelé vymyslieť, dnešný článok je tu pre vás. Ako pomoc, ako povzbudenie a samozrejme - plne praktický. Tak poďme na to. 

UŽ STE TO ZAŽILI

Každý skladateľ, hudobník, autor či iný tvorca vám to potvrdí. Príde to, niekedy na pár týždňov, niekedy na pár mesiacov, možno aj rokov. Kríza však nie vždy nutne znamená, že to už máte zavesiť na klinec. Ja osobne sa blogu nemienim vzdať. Zatiaľ ustál všetky moje tvorivé krízy a verím, že ustojí aj túto. Z času na čas to proste príde. Netreba sa toho zľaknúť ani na seba príliš tlačiť. 

Zvyčajne sa to deje vtedy, keď vám do života vtrhne zmena. Narodí sa vám dieťa, zmeníte práce, presťahujete sa atď. Tieto zmeny vám odčerpajú všetku alebo takmer všetku tvorivú energiu (dočasne). Avšak nebojte sa, každá zmena sa postupne udomácni vo vašom živote a vy začnete tvoriť. Skôr či neskôr. Takže ja radím - no stress.

Samozrejme, nechceme prísť o čísla ani o vás, našich drahocenných čitateľov. Možno aj preto sa tvorcovia tak boja. Boja sa straty svojho publika, svojej kreatívnej časti a najväčšmi - straty samých seba. Dnešný článok však nebude v štýle - 5 tipov ako predchádzať tvorivej kríze. Bude o tom, keď už v nej ste a ako ju v pohode prežiť. 

DOČERPAJTE RADOSŤ

Vyhorenie či tvorivá kríza majú podobnú jednu vec - málo zdrojov radosti. Sama som minulý rok vytvorila skvelú a veľmi praktickú príručku - Vášnivý život. Ešte stále si ju môžete stiahnuť na tomto linku. To najpodstatnejšie, čo teraz potrebujete je dostať do svojho života radosť, uvoľnenie a smiech. A dočerpať to, čo vás robí šťastnými. A to nielen v oblasti tvorby, ale celkovo v živote. Pretože neviem či viete, ale naša tvorivá energia ide ruka v ruke s celkovou mierou spokojnosti s našim životom. 

Tu je zopár mojich tipov: pohyb, ktorý vás baví - u mňa prechádzky, turistika, tanec. Podcast Simona a Joe Trendy na Exprese, Inkognito či hocičo kde je humor hlavnou témou. Niečo, čo robíte rukami, lebo to nás vie krásne dočerpať energiou. Milujete varenie? Tak skúste nový recept.

Extra tip: skúste niečo nové. To vám obnoví energiu takmer okamžite. Nový kurz, nové cvičenie, nová trasa do práce a podobne. Ideálne niečo nové, čo vás skutočne láka. Nie niečo, čo skúsila kamoška, no pre vás to skrátka vôbec nie je. 

UVOĽNITE SA A NETLAČTE NA PÍLU

Keď to nejde tak to nejde. Hlavou múr neprerazíš a podobné hlášky. Určite ich poznáte. Ak sa nachádzate v čase tvorivej krízy, hlavou ani silou ju nenaštartujete. Niekedy pomáha dať si odstup. Spraviť si krátku pauzu, neomieľať si stále v hlave - prečo mi to nejde. Kedy to už príde? Čo s tým môžem urobiť? Tým sa paradoxne vyčerpáte ešte viac. Dajte si na pár dní, možno aj týždňov úplnú pauzu. Robte niečo iné, ideálne niečo z tipov vyššie a jednoducho relaxujte. 

PRAKTICKÉ TIPY PRE TVORCOV OBSAHU:

1. PÁR "DRAFTOV" STAČÍ MAŤ

Nič nové pod slnkom avšak veľmi dôležité. Ja žijem a fungujem na draftoch úplne pravidlene. Takmer nikdy nepíšem na povel, vždy tak ako mi príde nápad. Zároveň takmer nikdy neuverejňujem článok za "horúca". Nemám osobu, ktorá mi upravuje gramatiku a tak to robím sama. No a a každý tvorca vám povie, že odležaný článok je ten najlepší. 

2. AJ DOSTATOČNE DOBRÝ ČLÁNOK JE STÁLE KVALITNÝ

Ak nemáte toľko tvorivej energie ako bežne, trochu uberte z tempa. Možno vás toto odbobie má naučiť, že dokonalosť nie je potrebná. Jasné, tiež milujem, keď majú moje články dušu. V období tvorivej krízy však občas jemne poľavím zo svojich štandardov. Skutočne ma to naučilo toľko na seba netlačiť. Veď aj práca či partner sú "len dostatočne dobrí". Dokonalosť neexistuje, myslite na to. 

3. ZARAĎTE NIEČO NOVÉ

Tvorivá kríza nie je nič iné ako vyčerpanosť zdrojov. Menšia alebo väčšia, v zásade je to jedno. Začnite tvoriť nové typy článkov, skúste sa trochu pohrať s fotkami. Ak tvoríte videá, zmeňte pozadie. 

4. INŠPIRUJTE SA U KOLEGOV

Nekopírujte, ale inšpirujte sa. Ak nemáte žiadne nové nápady, možno vás malý prieskum trhu nakopne. Zrazu si spomeniete, že aj vy by ste mohli začať písať beauty novinky a nákupy. 

Na záver pridám len praktické povzbudenie - prejde to. Chce to čas asi ako všetko. A možno to chce aj zmeny vo vašom živote. Taká neperspektívna práca vie naše tvorivé zdroje vyčerpať takmer na nulu. Viem o čom hovorím. No a ak úplne netušíte kam s konopy - choďte sa s niekým poradiť. Efekt na váš život bude zaručený.

Čo vy a tvorivé krízy? Zažili ste ich? Ako ste sa s nimi popasovali?


Komentáre

  1. Ahoj, myslím si, že zrovna před jednou stojím. Momentálně jsem ve výpovědní lhůtě neb mi neprodlouží smlouvu v práci, do toho rekonstrukce a bum zásnuby. Nezvládám už kupovat natož testovat tolik produktů co dřív, prostě nejsou peníze, není čas. Do toho mi bohužel umírá člen rodiny na rakovinu. Většinu času jsem v jednom kole a když vypnu přijde mi, že mám skrze kreativitu zkrátka prázdno a hlavně jsem HROZNĚ UNAVENÁ :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Sabi tak to ťa úplne chápem, zbeholo sa ti toho skutočne až nad hlavu. Napriek tomu ako pravidelná čitateľka tvojho blogu musím priznať, že to na kvalite či počte článkov zatiaľ cítiť nie je. Tak si dopraj čas pre seba, veci sa utrasú a potom bude znova priestor aj energia na tvorbu blogu.

      Odstrániť
  2. Ahoj, veľmi sa mi tento článok páči, niečo podobné som vydala na svojom blogu: Čo uverejňovať, ak nemáte o čom písať. Našťastie ma tento víkend kopla múza a tak píšem článok za článkom, aby v dobe krízy nebol blog prázdny. :) páči sa ni najmä tvoja myšlienka, že ak človek nemá o čom písať, potrebuje nejaký zážitok.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Wow ďakujem za kompliment. Idem sa inšpirovať aj k tebe milá kolegyňa, lebo liekov na tvorivú krízu nie je nikdy dosť.

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Ďakujem za každý milý komentár.