Viete PREČO SPÍME?

Súčasne s prácou blogerky som aj Spánkovou a Vzťahovou koučkou. Témy som si zvolila hlavne na základe mojich osobných skúseností a "issues" s nimi. So spánkom som si toho veru pretrpela dosť. Nebudem sa tu rozpisovať o celom príbehu, máte ho u mňa na webe. Keďže však aj sem na blog rada pridávam knižné tipy, tak tu dnes pre vás mám niečo extra. Je ním kniha od Mathew Walkra - Prečo spíme, ktorá sa veľmi podrobne zaoberá spánkom, snívaním, fázami spánku atď. A samozrejme neobchádza ani spánkovú rutinu či spánkové problémy. Všetko podložené odbornými informáciámi a vedeckými výskumami čiže na svoje si prídu aj tí, ktorí len tak niečomu neuveria.

Kniha má necelých 400 strán, originál je v angličtine, no ku mne sa dostala česká verzia. Počas čítania som si robila celkom detailné poznámky keďže tému Spánku riešim aj s klientkami v rámci koučingu. Takže ak je to niečo, čo vás trápi tak viete na koho sa obrátiť. 

Spánok je v spoločnosti veľmi podceňovaný. Je považovaný za niečo, čo je akoby prežitok, luxus a niektorí si ho akoby nemôžu dovoliť. To je tá lepšia skupina, ktorá má schopnosti zaspať kedykoľvek a kdekoľvek a úmyselne si počet hodín spánku skracuje. No a potom sú tu tí, medzi ktorých som patrila aj ja, ktorí tak rýchlo zaspať nevedia a niekedy aj napriek maximálnej snahe prespia len pár hodín. To už nie je dobrovoľná nespavosť, ale seriózny problém.

V knihe autor uvádza obrovský počet rôznych štúdií a výskumov na všeličo možné. Pre mňa bola veľmi zaujímavá časť o lekároch, ktorí pracujú neskutočné hodiny a čo sa s nimi deje vplyvom spánkového deficitu a vyčerpania. Tak isto sa tu spomína dosť zaujímavá vec - alkohol za volantom je síce nebezpečný pre vodiča aj okolie, no nevyspatý vodič vie tej škody narobiť oveľa viac. To ma fakt šokovalo pretože alkohol je považovaný za to najhoršie. Hm zdá sa, že deficit spánku ho aspoň v tomto prípade tromfol. Čo je žiaľ veľmi smutná správa.

Veľmi detailne a podrobne sa v knihe rozoberá. čo je spánok, kedy snívame a prečo. Ako prebiehajú jednotlivé fázy spánku. Tiež tu nájdete informácie pre jednotlivé poruchy spánku. No a samostatnú kapitolu venuje aj liekom na spanie a tomu, že nám akoby nereštartujú naše telo a myseľ. Lieky na spanie teda nemajú až tak super efekt ako by sme čakali. Je však pravda, že pokiaľ dlhodobo nespíte tak ich dočasne potrebujete aby ste mali energiu a silu čeliť svojej nespavosti a riešiť ju. 

Spánok je v zásade aspekt zdravia a mňa udivuje. ako si vieme dávať pozor na zdravú stravu či cvičenie, ale o spánku ani zmienka. Separujeme odpad a robíme mnohé iné skvelé veci, no spať to netreba? O tom sa nepíše, nehovorí. Ak spomeniete, že neviete spať ste vysmiati ako som bývala ja, že veď no a čo to nie je katastrofa. Opak je pravdou pretože nespavosťou si vieme privodiť aj mnohé problémy. Mám kamošku, ktorá si takto spôsobila v mladom veku spôsobila pre nespavosť z práce zníženie kvality pamäte. A to je len jedna vec.

Kto nespavosťou trpí najviac? Premýšľavé typy ľudí, ľudia, ktorí majú ako to ja volám "silnú hlavu". Na jednej strane sú múdri a vedia toho veľa vymyslieť, no sústredujú sa až príliš na detaily a niekedy riešia nepodstatné veci. Tak isto workoholici a ľudia, ktorí si berú prácu príliš k srdcu môžu mať so spánkom problémy. Spánok je totiž vždy odrazom toho, či sme alebo nie sme psychicky ok. Či niečo vo svojej psychike riešime alebo sa vieme s vecami rýchlo vysporiadať a pustiť ich preč. Rovnako aj hádka pred spaním vie narobiť svoje a tiež prílišná radosť z nasledujúceho dňa. O spánku by som tu mohla písať stovky článkov, no to nie je môj cieľ.

Knihu vám odporúčam, úplne všetkým. Vzdelanie v oblasti spánku chýba a budovať povedomie o  jeho dôležitosti a dôsledkoch zanedbávania považujem za svoju úlohu. A kníh o spánku takto podaných veľa nie je. No teda ak nepočítam moju vlastnú elektronickú knihu Spánok Snov.

Majte sa krásne a dajte mi vedieť, či ste niekedy riešili vy alebo niekto vo vašom okolí problém s nespavosťou. 


Komentáre